روش هــــــــــاي صحيح مصرف سيــــــــر

استفاده از سير پخته شده:

روند پخت، ماده فعال موجود در سير به نام «آليسين» را از بين مي برد. آليسين، نوعي ترکيب حاوي سولفور است و هنگام جويدن، خرد يا له شدن سير خام، فعال مي شود اما با قرار گرفتن در  معرض حرارت غيرفعال مي شود، به همين دليل است که روند پخت، خاصيت درماني سير را پايين مي آورد.

چگونگي حفظ حداکثر خاصيت سير در زمان پخت:

قبل از پخت، سير را له و ۱۰ دقيقه صبر کنيد تا توليد آليسين بيشتر و در برابر حرارت هنگام پخت مقاوم شود. بهتر است به مدت کوتاه (حدود ۱۵ دقيقه) روي حرارت متوسط پخته شود.

مصرف سير به شکل قرص:

بيشتر مردم براي جلوگيري از ايجاد بوي نامطبوع در دهان، به جاي سير خام، از قرص سير استفاده مي کنند اما اين فرآورده فايده چنداني ندارد. همان گونه که بيان کرديم، براي فعال شدن ترکيب درماني سير لازم است که سير خام و له شده مصرف شود.

سير به شکل قرص، پودر يا خشک تمام خواص دارويي سير خام را ندارد. هر چند سير خشک خاصيت آنتي اکسيدان خود را کمي حفظ مي کند و مي تواند با راديکال هاي آزاد مقابله کند اما خواص آن به اندازه سيرخام نيست. اگرچه سير بوي نامطبوعي در دهان ايجاد مي کند اما جويدن سير همانند مصرف پني سيلين موثر است. سعي کنيد به جاي مکمل از سير تازه استفاده کنيد.

استفاده از سير مانده:

براي برخورداري از خواص مختلف سير، حتماً از سير تازه استفاده کنيد. سیر مروارید تولیدی امتیس از تازه ترین سیرهای تولید کشور بوده که مشکلات تامین سیر تازه را برای مصرف کنندگان عزیز رفع میکند .  سير تازه حجم و شکل مشخص دارد و چروک نشده است.

ميزان سير مصرفي شما کم است:

اگر قصد داريد از طريق طبيعي با عفونت ها مقابله کنيد، بايد سير بيشتري مصرف کنيد. تنها يک حبه کافي نيست و بايد روزي ۲ تا ۳ حبه سير مصرف کنيد. نتايج بررسي ها نشان مي دهد، مصرف ۳-۲ حبه سير در روز عفونت هاي شديد را برطرف مي کند. از آنجا که سير به عنوان آنتي بيوتيک عمل مي کند، ميزان زياد آن مي تواند روي فلور معده تأثير بگذارد و باکتري مفيد را کاهش دهد.

از اين رو لازم است ميزان کافي پروبيوتيک مصرف کنيد. بهترين راه، مصرف موادغذايي تخمير شده است که سرشار از پروبيوتيک است. از جمله ماست طبيعي، کامبوجا و…

نداشتن يک برنامه غذايي سالم:

همراه با مصرف سير لازم است که يک شيوه زندگي سالم داشته باشيد تا روند درمان سرعت پيدا کند.

برنامه غذايي غني از قند و مواد غذايي فرآوري شده، تأثير منفي بر سيستم ايمني بدن مي گذارد پس توصيه مي شود مواد غذايي مغذي و سالم مانند سبزيجات، ميوه، مواد غذايي پروبيوتيک، روغن هاي سالم و پروتئين بدون چربي مصرف کنيد.

آيا سير را بايد ناشتا مصرف کرد؟

هر چند توصيه مي شود که به صورت ناشتا حتي قبل از مصرف آب، سير مصرف شود اما در برخي افراد، اين امر باعث بروز مشکلاتي چون ناراحتي گوارشي و نفخ مي شود. بنابراين، براي احتياط، ابتدا مقدار کمي سير مصرف کنيد. افرادي که به سير حساسيت دارند، دچار علايمي چون نفخ، اسهال، حالت تهوع، استفراغ و واکنش هاي پوستي متفاوت مي شوند. گاهي نيز مصرف کم سير مشکلي ايجاد نمي کند اما ميزان زياد آن مي تواند مشکل ساز شود.

جالب است بدانيد استفاده از سير براي درمان بيماري ها پيشينه اي ۳ هزار ساله دارد و بقراط از اين گياه براي درمان سرطان دهانه رحم استفاده مي کرد.