خواص رب انار

وقتی صحبت از رب انار به میان می‌آید، اشاره به خواص همان انار مطرح می‌شود، فقط با این تفاوت که در کل، انار سرشار از ترکیباتی به نام «پلی‌فنول» ها است که باعث پایین آمدن کلسترول بد خون یعنی LDL شده و اجازه نمی‌دهد صفحات چربی در عروق تولید شوند.

فراموش نکنید که انار، مواد مغذی بسیاری دارد یعنی در هر ۱۰۰ گرم از این میوه ۲۴۰ میلی‌گرم پتاسیم، ۳ گرم فیبر، ۱۳ میلی‌گرم ویتامین ث، ۸۰ درصد آب و ۵۰ کیلوکالری انرژی یافت می‌شود. در ضمن، مقداری آهن دارد، ولی به عنوان منبع آهن نمی‌توان روی آن حساب کرد. میزان قندش نیز به حدی است که باعث منع مصرف بیماران دیابتی نمی‌شود. درباره پلی‌فنول‌ها باید بگوییم که آن‌ها ترکیباتی هستند که در اکثر میوه‌ها و سبزی‌ها به خصوص شاه‌توت و انگور قرمز وجود دارند و البته در انار بیشتر به چشم می‌خورند. در ضمن، اسید الایژیک یکی از مهم‌ترین ترکیباتی است که در میوه‌های دیگر کمتر دیده شده اما ویژگی انار و رب آن مربوط به وجود همین اسید است.

رنگ رب انار کاملاً وابسته به شرایط فرآیند است، به طوری که هرگاه تبدیل آب انار به رب در دمای پایین یا زمان حرارت‌دهی کوتاه انجام شود، رنگ محصول قرمز خوش‌رنگ خواهد شد و با افزایش میزان حرارت یا زمان حرارت‌دهی، رنگ به سمت قهوه ای سوخته میل می‌کند.

بعضی‌ها نسبت به خوردن این میوه و رب آن در طعم‌های مختلف حساسیت نشان می‌دهند، ولی بهتر است بدانید که معده خود اسیدکلریدریک ترشح می‌کند. افراد معدودی هستند که با مصرف انار ترش یا رب انار ترش، معده‌شان دچار مشکل می‌شود، زیرا ترشحات معده هر فرد نسبت به ترشی یک نوع عکس‌العمل نشان می‌دهد. اسید معده فرآیند هضم غذا را به عهده دارد، حال مصرف میوه‌های ترش زمانی مانع هضم غذا می‌شود که فرد خود این علت را درک کند، یعنی مصرف رب انار ترش یا ملس یا شیرین بسته به ذائقه و تحمل معده هر فرد می‌تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد و این موضوع به خوب و یا بد بودن رب انار بر نمی‌گردد.

یادتان باشد که وقتی رب این میوه تهیه می‌شود، پلی‌فنول و اسید الایژیک آن در اثر حرارت از بین نمی‌رود و تنها ویتامین C آن کاهش پیدا خواهد کرد. پس رب انار نیز ارزش غذایی بسیار دارد، البته اگر از انار مرغوب و طی فرآیند بهداشتی تهیه شده باشد.

خواص رب انار که همه را شگفت زده می کند

رب انار و انار دارای اسید الایژیک است که در دیگر میوه ها کمتر دیده می شود و از این رو این میوه دارای خواص منحصر به فردی می باشد. و همچنین دارای پنی فنول ها می باشند که سطح کلسترول بد موجود در بدن را کاهش می دهد. خواص رب انار سرشار از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد آلی است.

 

خواص رب انار برای لاغری

رب انار ترکیب عالی برای رژیم غذایی و کاهش وزن است. این ترکیب سرشار از ویتامین های A,B,C می باشد که به سوخت و ساز بدن کمک می کند و همچنین ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می نماید.

خاصیت های رب انار برای بارداری

از جمله خواص رب انار وجود نیاسین در آن است که ماده ای ضروری برای رشد ذهن جنین می باشد. از این رو خوردن این ماده غذایی همانند ماست و خاویار در این دوران به زنان حامله توصیه می گردد.

 

فواید رب انار برای پوست و سیستم گوارشی

رب انار همانند تخم بلدرچین حاوی مقادیر فراوان ویتامین B می باشد. ویتامین B1 به عنوان یک کاتالیزور در بدن فعالیت کرده و باعث می  شود همواره پر انرژی باقی بمانید. همچنین باعث فعالیت مناسب آنزیم ها می گردد. نیاسین موجود در رب انار باعث می شود پوست حالت ارتجاعی خود را حفظ کند و سیستم عصبی را سالم نگاه می دارد و عمل هضم غذا را آسان می کند.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

رب انار حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین C می باشد که برای سیستم ایمنی بدن مفید است. وقتی عمل هضم غذا انجام می شود فرآیندی به نام اکسیداسیون در بدن اتفاق می افتد و باعث تولید رادیکال های آزاد می گردد. رادیکال های آزاد می توانند به بافت آسیب برسانند و بیماری هایی مثل اختلالات قلبی یا سرطان را تولید کنند. رادیکال های آزاد ممکن است از طریق تنفس هوای آلوده نیز جذب بدن گردد. آنتی اکسیدان های موجود در رب انار به سلول های بدن کمک می کند تا بر رادیکال های آزاد تاثیر بگذارند.

پیشگیری از سرطان

یکی دیگر از خواص رب انار همانند خواص شیر کمک به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها می باشد. استفاده منظم از رب و آب انار  بدلیل کاهش خطر ابتلا به سرطان ها بویژه سران سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان ارزشمند می باشد.

 

کاهش کلسترول

خواص درمانی رب انار از تشکیل و تجمع کلسترول در بدن پیشگیری می کند. مقدار زیاد کلسترول در شریان ها باعث سخت شدن آن ها می شود و ممکن است منجر به اختلالات قلبی شود. پنی فنول موجود در رب انار مسئول کاهش کلسترول بد در بدن است.